Ondersteuning
In ons onderwijs ligt de nadruk op ontwikkeling en begeleiding. We vinden het belangrijk dat we de ontwikkeling van onze leerlingen goed in beeld hebben en dat we ze goed kunnen ondersteunen als dat nodig is.
MENTOR-COACH
Op Graaf Engelbrecht heeft iedere leerling een mentor- coach die het eerste aanspreekpunt is voor leerlingen en hun ouders. Om sterke karakters te kunnen ontwikkelen is een persoonlijke en aandachtvolle mentor-coach belangrijk. Daarom werken we met twee mentor-coaches per klas. De mentor-coach begeleidt en ondersteunt onze leerlingen op drie gebieden:
- Persoonlijke begeleiding: hoe gaat het met je? Ben je op je gemak in de klas?
- Studiebegeleiding: hoe studeer je? Welke resultaten heb je behaald? Heb je hulp nodig?
- Loopbaanbegeleiding: waar ben je goed in? Wat zou je graag willen? Wat heb je nodig om je doelen te bereiken?
INTERN ONDERSTEUNINGSTEAM
Leerlingen kunnen – als dat nodig is – extra ondersteuning krijgen. Hiervoor zetten we het intern ondersteuningsteam (IOT) in: leerlingbegeleiders, remedial teachers en de ondersteuningscoördinator. Zij bieden begeleiding door:
- remedial teaching en auditieve ondersteuning;
- extra studiebegeleiding (studeren, taal en/of rekenen);
- sociale vaardigheidstraining (Rots en Water): je leert steviger in je schoenen te staan;
- gesprekken die je helpen bij je schoolprestaties en welzijn.
DOORZETTINGSVERMOGEN
Op Graaf Engelbrecht zijn we gewend om de dingen – die niet in een keer goed lukken – nog een keer te doen. Hierbij begeleiden we onze leerlingen op verschillende manieren:
MENTORLES
In de mentorles leren leerlingen hoe zij hun studie kunnen aanpakken. Ze oefenen studievaardigheden zoals het plannen van hun huiswerk, samenvattingen maken, woordjes leren, enzovoort. Daarnaast besteden we aandacht aan loopbaanleren, schoolveiligheid en sociaal emotionele vaardigheden.
HUISWERKBEGELEIDING
Iedere leerling die het moeilijk vindt om aan zijn huiswerk te beginnen of gefocust te blijven op zijn huiswerk kan gratis gebruikmaken van de interne huiswerkklas. Hier kun je drie dagen per week van 15:10 tot 16:50 uur onder toezicht op school je huiswerk maken.
TAAL- EN REKENLESSEN
Sommige leerlingen beginnen in de brugklas met een achterstand op taal- en/of rekengebied. Hierdoor kunnen ze ook bij andere vakken moeilijkheden ondervinden. Daarom bieden we taal- en rekenlessen die aansluiten op het vaardigheidsniveau van iedere individuele leerling. Hierbij maken we gebruik van testen en het digitale maatwerkprogramma Numo. We screenen verschillende keren in de brugklas waardoor de vooruitgang van iedere leerling zichtbaar wordt. Die verbetering is niet alleen motiverend, maar maakt het leren van andere vakken ook makkelijker.
ONTWIKKELLESSEN
Bij alle vakken werken we met leerdoelen in vier periodes. Als een leerling het belangrijkste leerdoel van een vak niet heeft gehaald, kan hij deelnemen aan ondersteuningslessen. Daarnaast bieden we verdiepingslessen aan voor leerlingen die zich willen verdiepen in een vak of een onderwerp. Het aanbod aan verdiepingslessen stemmen we af op de vraag van leerlingen. In ieder geval bieden we een programma aan voor versterkt moderne vreemde talenonderwijs. Dit programma bereidt leerlingen voor op de internationaal erkende examens Cambridge voor Engels, DELF voor Frans en Goethe voor Duits. Daarnaast kun je denken aan creatief schrijven of ondernemen. Ondersteuningslessen en verdiepingslessen vatten we samen met het begrip ontwikkellessen. Ze zijn een paar keer per week ingeroosterd.
LENTOREN
Soms heeft een leerling moeite met een specifiek vak. Leerlingen kunnen dan voor enkele vakken terecht bij lentoren: leerlingen uit de hogere klassen die uitblinken in een bepaald vak en daarin graag onderbouwleerlingen – tegen een kleine vergoeding – willen ondersteunen.